Förra lördagen hade vi bokat gymnastiksalen på skolan för att Cazpian äntligen skulle få ha sitt första barnkalas. Kan ni gissa hur mycket han såg framemot det? Vi hade bjudit in hela klassen (totalt 16 barn) och 10 hade tackat ja. Vi hade handlat fika, Festis och godispåsar till alla och planerat hela kalaset noga.
Dagen innan kalaset åkte min man till kommunhuset och hämtade ut nyckeln och städgrejerna.
Det här blir bra tänkte vi!!
Det blev det inte!
Vi lassade bilen full med allt som skulle med. Klev ur och låste upp entrén. När vi gick in kunde vi se att det var väldigt skitigt överallt! Men det värsta av allt var att nyckeln vi fick inte passade till själva gymnastiksalen! Den var låst och vi kom inte in!
Panik!!!
Hur gör vi nu? Det är lördag och ingen på kommunen jobbar. Här står vi! Jag såg Cazpians låga slockna totalt. Mitt mammahjärta knycklade ihop sig till en liten boll. Jag såg framför mig hur vi fick stå utanför och välkomna alla gästerna genom att säga: Tyvärr, kalaset är inställt pga att vi inte kommer in i salen. (Med en gråtande Cazpian). Fruktansvärt!!!
Änglar
Då gjorde jag som jag alltid gör vid krissituationer = ber till Änglarna! Jag bad i desperation, både för Cazpians skull och för alla hans kompisars skull. Snälla snälla hjälp oss NU!
Ett mirakel
Min man sprang runt hela byggnaden för att se om nyckeln vi fått passade i någon annan dörr. Det gjorde den inte. Men…som av ett litet mirakel visade det sig att någon ur personalen glömt att låsa en bakdörr (Änglarnas hjälp helt klart). På så vis kunde vi ta oss in genom killarnas omklädningsrum och dörren till gymnastiksalen var olåst därifrån.
Tack och lov!
Cazpian fick sitt efterlängtade kalas och det blev superbra!
Städning
Lokalerna vi hyrt var allt annat än städade när vi kom dit, och dessutom hade vi fått med oss en städutrustning som inte var komplett och dessutom defekt. Men vi gjorde så gott vi kunde ändå trots omständigheterna. Vi kände starkt att vi skulle klaga i samband med att vi lämnade tillbaka nyckeln och städgrejorna måndagen efter.
Sagt och gjort
Personalen i receptionen sa att det tydligen blivit något ”fel”, gav oss e-mailadressen till chefen och tyckte att vi inte skulle behöva betala de 840kr som vi skulle bli fakturerade. Vi höll med!
Här är mejlet jag skrev till chefen på kommunen:
Hej!
Jag och min man hyrde Gyttorpsskolans gymnastiksal mellan 13-15 lördagen 9/11.
Fredagen 8/11 hämtade min man ut nyckel och städutrustning hos er på huset.
Så långt gick allt bra, men det var i stort sett det enda. Här nedan följer en lista på klagomål och övriga synpunkter:
Klagomål:
1. Vi fick EN nyckel. Den nyckeln visade sig bara gå till själva entrén. Dörren till själva gymnastiksalen var låst och den nyckeln vi fick passade inte. Min man sprang då runt hela byggnaden i halvpanik och testade ifall nyckeln passade till övriga dörrar – det gjorde den inte! Som tur var kände han på alla dörrar och det fanns en som någon glömt att låsa. Tack vare det misstaget kunde vi nyttja salen vi hyrt!
2. I samband med att min man hämtade ut nyckeln och städutrustningen fick han lov att skriva under ett papper som innehöll en checklista på all den städning som skulle utföras efteråt (städade man inte skulle det debiteras i efterhand).
Så fort vi klev in i entrén kunde vi konstatera att någon städning knappast varit aktuell de senaste veckorna! Dammråttorna var enorma, soppåsarna var inte bytta, gamla strumpor låg på golvet i salen, det var ett tjockt lager med damm på toaletten och handfatet (den enda toaletten vi nyttjade) plus gamla löv, sand och grus.
Det kändes verkligen inte fräscht!
3. Städutrustningen vi fick med oss visade sig vara helt defekt! Det fanns ett skaft som skulle sättas ner i en borste, skaftet fäste knappt och lossnade hela tiden. Sen fanns det ingen skyffel. Hur tänkte ni att vi skulle få bort skräpet som vi (efter mycket om och men lyckades sopa ihop)? Sen var det golvmoppen…skaftet gick inte att förlänga för att det var trasigt, i längd skulle det kanske ha passat vår 6-åring. Det resulterade i att vi inte kunde använda den, men eftersom vi var tvungna att städa enligt avtal fick vi KRYPA runt i hela salen och torka golvet för hand med trasor! Jag kan ärligt säga att jag har ont i ryggen än idag! Fruktansvärt oergonomiskt!
Synpunkter:
1. Vi som hyr och skriver under avtal ska förvänta oss att framförallt få tillträde till lokalen vi hyr, inte bara till en entré. Vi ska även förvänta oss att lokalen och övriga utrymmen som ingår i avtalet är i städat skick.
2. Med tanke på hur skitigt det var blir vi väldigt oroliga angående hygienen. Det här är en plats där väldigt många vistas dagligen (speciellt barn) och då är det mycket viktigt att städning följs enligt rutin! Jag personligen har jobbat på en infektionsklinik och vet att det här är absolut inget som det får slarvas med! Jag skulle skatta smittorisken i dessa lokaler som en 8/10. Minst. Definitivt inte OK!
Vi klagade i receptionen samtidigt som vi lämnade tillbaka nyckel och städutrustning. Vi fick höra att det tydligen blivit något ”fel”…. Och det kan vi verkligen hålla med om!
Vi hävdade att vi inte skulle behöva betala en enda krona för dessa katastroftimmar, och receptionisten höll med – och gav oss din e-mail.
Därför skrev vi till dig nu.
Tacksam för snar återkoppling.
Chefens svar
Även hon tyckte att det inte var OK någonstans och makulerade vår faktura.
Hon skulle även se över saker och ting så att andra som hyr inte råkar ut för samma som vi gjorde.
Vi känner oss nöjda med det.
Men det absolut viktigaste av allt var att Cazpian fick sitt kalas! Och det kan vi tacka Änglarna för!!
Kram ❤️❤️
//Emma
