Idag var det riktigt soligt och varmt, därför bestämde vi oss för att gå en långpromenad runt Ås.


Vi hittade smultron längs vägen och till och med vilda röda vinbär!
Cazpian har nån period just nu där han påstår sig ha synfel. Därför vägrar han gå ut utan sina låtsas-glasögon. 😁



Efter halva vägen kommer vi till byskolan i Ås och där brukar vi stanna för en lekpaus på skolgården.


Efter en stund ville Cazpian att jag skulle komma och leka restaurang med honom så jag gick barfota dit. När jag klev ut i sanden fick jag syn på flera konstiga små sandhögar med ett hål längst upp. Först tänkte jag att det var svartmyror. Men sen såg jag getingarna som hovrade runt och kröp ner.
Jordgetingar!! 😱
Jag upptäckte att dom hade byggt sina ingångar runt precis hela lekplatsen! Här pratar vi säkert 30 ingångar.
Jag fick lotsa Cazpian ut därifrån.
Han blev mycket besviken att han inte kunde leka där mer. Men som tur var kunde han leka vid förskoleklassens lekplats istället. Där hittade jag ”bara” ca tio jordgetingbon, fast på lite längre avstånd.
Jag måste ringa kommunen och påtala detta. Inte så kul när skolorna öppnar igen och alla barn ska leka mitt i en jordgeting-zon! Något måste göras innan dess.



Sen gick vi vidare hemåt. Det är så himla fint här på landet. 😊





Vi hittade den största gräshoppan jag någonsin sett! Först trodde jag att den levde men sen insåg jag tyvärr att den var död. Cazpian blev så upprörd att han började gråta. 😢

8,5 kilometer och fyra timmar senare var vi hemma igen. Några upplevelser och myggbett rikare.
Kram 😊❤️
//Emma